Analyse Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten
Analyse van de GAT betreffende dit dossier:
– Verwachtingsmanagement is een belangrijk onderdeel van de praktijkvoering van alternatieve therapeuten.
Algemeen
Betreffende: ‘Klager’ – ‘Beklaagde’
Dossiernummer: GD0031-2024
Datum klacht ontvangen: 30 juli 2024
Datum afgedaan: 4 oktober 2024
Betrokkenen:
(1) ‘Klager’
(2) ‘Beklaagde’
(3) GAT-klachtenfunctionaris
Klacht
De klacht van ‘klager’ is als volgt samen te vatten:
“Ik had afgesproken voor een reïncarnatie sessie. Ik wilde weten wie ik was geweest en wat. ‘Beklaagde’ kwam met klankschalen en begon te praten over mijn lichaam. Welke kleur ik zag bij mijn benen. En wat daar de betekenis van was. Daarna mijn romp. Dat was het. ‘Beklaagde’ zei nog dat ik het moest laten beklinken. Dat had ik gedaan. Vandaar dat ik op vrijdag de 20 ste een klacht indiende bij Nibig. Kreeg vandaag pas te horen dat ik daar fout zat.”
Verder aangegeven door ‘klager’
‘Klager’ heeft nog verdere informatie verstrekt:
Is de ‘beklaagde’ een therapeut, docent of opleider?
”De ‘beklaagde’ is een therapeut.”
Bij welke organisatie is de ‘beklaagde’ aangesloten?
”Collectief Alternatieve Therapeuten (CAT)”
Welk traject kiest de ‘klager’ momenteel? Via klachtenfunctionaris of direct naar commissie:
”Ik wil graag proberen tot een oplossing te komen met behulp van de GAT-klachtenfunctionaris.”
Indien van toepassing; de schade die de ‘klager’ geleden heeft:
”Ja, ik heb financiële schade geleden door het geschil.”
Hoe kan deze (eventuele) schade worden aangetoond?
”220,00 betaald zonder antwoorden te hebben gekregen. Ik heb het door gegeven. Waardoor ‘beklaagde’ gelijk zelf de volgende afspraak af zei. Dat was het. En ik heb geen tijd meer om een ander te vinden omdat de meesten een zomerstop hebben. Dus zeer teleurgesteld. Vooral omdat ik van de recensies uitging. Alleen maar goede. Kan zelf trouwens geen recensie schrijven. Voel me dus aardig bedonderd. En mijn tijd is kostbaar met nog een maand te leven.”
Een mogelijk oplossing voor het geschil zoals aangedragen door de ‘klager’:
”Ja. Ik ben 220,00 euro lichter door oplichting!”
Zijn er stukken die de ‘klager’ wil aanleveren?
”Ja, ik wil ook stukken meesturen.”
Behandeling GAT-klachtenfunctionaris
De GAT-klachtenfunctionaris heeft de zaak op de volgende wijze vereenvoudigd afgedaan:
“Ik heb meermaals contact gezocht met ‘klager’, telefonisch en per e-mail. Helaas heb ik geen reactie mogen ontvangen. Daarom heb ik geen andere optie dan de klacht af te sluiten.”
Aldus bemiddeld op: 4 oktober 2024
Door:
De heer Ron Pieper (GAT-klachtenfunctionaris)