Analyse Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten
Analyse van de GAT betreffende dit dossier:
– De GAT-ambtelijk secretaris kan een bemiddelende rol vervullen
– Goede en tijdige communicatie tussen zorgverlener en cliënt is belangrijk
Algemeen
Betreffende: ‘Klager’ – ‘Beklaagde’
Dossiernummer: GD0036-2024
Datum uitspraak: 21 maart 2025
Het verloop van de procedure
Klager heeft een klacht ingediend jegens beklaagde omtrent het niet verkrijgen van de uitslag van een onderzoek/test. Beklaagde is hiervan op de hoogte gesteld waarna de ambtelijk secretaris bericht van klager heeft ontvangen dat klager in goed overleg met beklaagde heeft beslist de ingediende klacht in te trekken. De ambtelijk secretaris heeft op verzoek van beide partijen de klacht ingetrokken.
Klacht
De klacht van ‘klager’:
‘Ik dien hierbij een klacht in over de gang van zaken rondom mijn EMB-test die op 23 september is afgenomen. Tot op heden heb ik helaas geen uitslag ontvangen, wat voor mij een bron van grote irritatie is. Het ontbreken van duidelijke communicatie en het uitblijven van de uitslag zijn voor mij zeer frustrerend en onacceptabel. Volgens ‘beklaagdes’ eigen website zou er na de uitslag van de test binnen ongeveer vier weken een afspraak worden ingepland. Omdat ik maar niets vernam heb ik zelf meerdere pogingen ondernomen om een afspraak te maken met ‘beklaagde’ om hierover in gesprek te gaan. Deze pogingen zijn echter tevergeefs geweest. ‘Beklaagde’ vraagt aan mij wanneer ik beschikbaar ben, ik geef vervolgens aan wanneer het mij uitkomt maar ‘beklaagdes’ reacties blijven vaak uit of komen pas 2 à 3 weken later nadat ik ‘beklaagde’ een reminder heb gestuurd. Dit is onacceptabel voor een betalende klant; men zou tijd moeten maken voor de zorg en vragen van cliënten. De test is inmiddels drie maanden oud en geeft geen accuraat beeld meer van mijn huidige gezondheidstoestand. Dit gebrek aan tijdige informatie en communicatie heeft een grote impact op mijn gemoedstoestand en ik vind dit zeer teleurstellend. Ik wil gewoon mijn geld terug, aangezien ik geen vertrouwen heb in de geboden service en het gebrek aan follow-up. Ik verzoek u vriendelijk om mijn klacht in behandeling te nemen en te zorgen voor een oplossing.’
De uitspraak
Naar aanleiding van het verloop van de procedure en het intrekken van de klacht door klager heeft de commissievoorzitter derhalve ambtshalve beslist de behandeling van de klacht te beëindigen.
Aldus beslist te Eindhoven, op: 21 maart 2025
Door:
De heer Mr. M.C.J. de Schepper (commissie voorzitter)
Deze uitspraak betreft een bindend advies. Hoger beroep tegen de uitspraak behoort niet tot de mogelijkheden. Klager en/of de beklaagde kan er wel voor kiezen deze uitspraak aan de civiele rechter voor te leggen.