Stichting Geschilleninstantie KPZ
Jaarverslag 2023
het bestuur en de geschillencommissie
In dit document vindt u in twee delen het jaarverslag 2023 van Stichting Geschilleninstantie KPZ.
Deel 1, pag. 3
Het jaarverslag 2023 van het bestuur van Stichting Geschilleninstantie KPZ:
• Voorwoord
• Inleiding
• Visie en missie
• Samenstelling van het bestuur
• Activiteiten van het bestuur in 2023
– Bestuursvergaderingen
– Deelname aan het onderzoek van Kwink
– Overleg met de geschillencommissie
– Investeringen in de geschillencommissie
– Samenwerking Stichting Geschilleninstantie KPZ en BV Klachtenportaal Zorg
– Erkenning behouden
– Deskundigheidsbevordering en advisering bestuur
– Verantwoording afleggen
• Onkostenvergoeding bestuur
• Vooruitblik 2024
• Tot slot
• Contactinformatie
Deel 2, pag. 7
Het jaarverslag 2023 van de geschillencommissie KPZ
• Inleiding
• Samenstelling commissie
• Activiteiten commissie
• Doelstellingen 2023
• Behandeling geschillen
– Algemeen
– Aantal geschillen
– Hoorzittingen
– Inhoud behandelde geschillen
– Beoordeling
– Behandelduur
– Leerpunten
• Vooruitblik en doelstellingen 2024
• Tot slot
• Contactinformatie
Jaarverslag 2023 bestuur Stichting Geschilleninstantie KPZ
Voorwoord
In 2023 is de personele bezetting van de geschillencommissie KPZ op één lid na geheel gewijzigd ten
opzichte van de bezetting in 2018. Dit geldt ook voor de ambtelijk secretarissen. De werkzaamheden
van de vertrekkende voorzitter zijn zorgvuldig overgedragen aan de nieuwe voorzitters.
De financiële situatie van de Stichting is stabiel en gezond. Het beleid van het bestuur is erop gericht
dit te handhaven door de onkostenvergoedingen in lijn te laten zijn met de onkostenvergoedingen
van andere geschilleninstanties in de zorg.
Het aantal ingediende geschillen in 2023 is afgenomen maar het aantal geschillen die tot een
bindende uitspraak hebben geleid of mogelijk leiden is toegenomen. De reden hiervan is dat méér
ingediende geschillen in 2023 ontvankelijk zijn verklaard en leiden tot een hoorzitting in 2024.
Het bestuur kijkt tevreden terug op de kwaliteit van geschilbeslechting van de geschillencommissie
KPZ in het jaar 2023 van de vrijwel geheel vernieuwde geschillencommissie die haar evenwicht
tussen kwaliteit en efficiency gevonden heeft.
Inleiding
Op grond van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) dienen zorgaanbieders vanaf 1
januari 2017 te voldoen aan een drietal verplichtingen:
1. Zorgaanbieders dienen te beschikken over een interne klachtenregeling;
2. Zorgaanbieders dienen te beschikken over een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
3. Zorgaanbieders dienen aangesloten te zijn bij een (door het ministerie van VWS erkende)
geschillencommissie.
Op 9 december 2016 heeft de Stichting Geschilleninstantie KPZ van het ministerie van VWS haar
erkenning gekregen. De Stichting Geschilleninstantie KPZ is voor cliënten van aangesloten
zorgaanbieders (zelfstandige en kleine zorgaanbieders) bij Klachtenportaal Zorg.
Behoud van de erkenning van de Stichting Geschilleninstantie KPZ houdt volgens de
Uitvoeringsregeling Wkkgz in dat wijzigingen in het geschillenreglement ter toetsing voorgelegd
dienen te worden aan het CIBG (onderdeel van VWS).
In de afgegeven beschikking van 9 december 2016 is als nader voorschrift gegeven dat in het
jaarverslag inzicht wordt gegeven in hoe de Stichting zich ingespannen heeft om:
1. samen met andere geschilleninstanties zorg te dragen voor één, voor iedereen gratis toegankelijke
website, waarop alle uitspraken van Geschilleninstanties in het kader van de Wkkgz worden
gepubliceerd, en
2. een eenduidige geschilbeslechting te bevorderen door kennis te nemen van de onder 1. bedoelde
uitspraken en analyses.
In dit jaarverslag wordt onder andere aangegeven welke inspanningen het bestuur heeft gedaan om
het behoud van de erkenning veilig te stellen.
Visie en missie
De Stichting Geschilleninstantie KPZ staat voor onafhankelijke, effectieve en laagdrempelige
geschillenbehandeling. Uitspraken van de geschillencommissie KPZ dienen niet alleen te voldoen aan
de letter van de wet maar dienen ook te getuigen van menselijkheid. Daarnaast hecht de Stichting
aan kwaliteitsverbetering in die zin dat zorgaanbieders in staat (kunnen) zijn om te leren van
geschillen.
De Stichting Geschilleninstantie KPZ stelt een geschillencommissie in en onderhoudt deze. De
geschillencommissie heeft als taak alle geschillen tussen cliënt en de bij Klachtenportaal Zorg BV
aangesloten zorgaanbieder die aan haar worden voorgelegd te beslechten door middel van bindend
advies.
Dit advies van de geschillencommissie kan een uitspraak inhouden over haar bevoegdheid, de
ontvankelijkheid van partijen en het geheel of gedeeltelijk (on)gegrond zijn van het geschil of een
alsnog bereikte schikking tussen betrokken partijen. De geschillencommissie kan een
schadevergoeding tot maximaal € 25.000 toekennen, onverminderd de mogelijkheid van wettelijke
rente over het toegewezen bedrag toe te kennen.
De geschillencommissie KPZ is onpartijdig en onafhankelijk en werkt aan de hand van het
geschillenreglement KPZ (welke is gepubliceerd op https://geschillencommissiekpz.nl/).
Samenstelling bestuur
Het bestuur van de stichting bestaat uit:
– mevrouw C. Geertman, voorzitter;
– mevrouw drs. I. van de Gevel, secretaris;
– de heer mr. M. Zaaijer, penningmeester.
Activiteiten van het bestuur in 2023
Bestuursvergaderingen
Het bestuur kwam elk kwartaal in een (online) vergadering bijeen en behandelde hierin volgens
jaarplanning vastgestelde onderwerpen, ontwikkelingen in het veld van geschillenbeslechting in de
zorg én van belang voor de Stichting, haar continuïteit en behoud van de erkenning.
In mei 2023 heeft het bestuur haar financieel en inhoudelijk jaarverslag 2022 vastgesteld en in maart
2023 haar financieel jaarplan 2023.
In december 2023 heeft het bestuur de samenwerkingsovereenkomst tussen Klachtenportaal Zorg
BV en de Stichting Geschilleninstantie KPZ geëvalueerd en besloten tot een ongewijzigde voortzetting
van deze overeenkomst.
Deelname aan het onderzoek van Kwink
In opdracht van het ministerie VWS heeft het onderzoeks- en adviesbureau Kwink onderzoek gedaan
onder alle geschilleninstanties in de zorg naar de positie van de cliënt en het openbaar maken van de
uitspraken van de geschillencommissies.
De Geschilleninstantie KPZ heeft schriftelijk deelgenomen aan het onderzoek door de uitgezette
vragenlijsten in te vullen. Verder heeft een delegatie van het bestuur deelgenomen aan de
bijeenkomsten die in het kader van het onderzoek zijn gehouden in januari, april en juni.
Overleg met de geschillencommissie
Het bestuur vergaderde dit jaar 2 keer met de volledige commissie en ambtelijk secretarissen volgens
vaste agendapunten en de actualiteit. Onderwerpen van belang waren: welke omstandigheden bij
cliënt en zorgaanbieder kunnen leiden tot niet-ontvankelijkheid van het geschil, het
deskundigenbericht, informatie voor de cliënt over bindend zijn van het geschil opnemen in het
geschilformulier en informatiebrief, een rubriek Q&A op de website van de commissie voor cliënt en
zorgaanbieder en het verbeteren van het geschilformulier door een format toe te voegen waarmee
een schadevergoedingsverzoek kan worden ingediend.
Het bestuur overlegde dit jaar eenmaal afzonderlijk met de voorzitters over het jaarverslag van de
commissie.
Het contact over uitvoeringszaken en faciliteiten van de commissie verliep via de ambtelijk
secretarissen en de voorzitter van het bestuur. Sinds medio 2023 maakt de Geschilleninstantie KPZ
gebruik van 3 nieuwe ICT-beheerders.
In december hebben de evaluatiegesprekken plaatsgevonden tussen het bestuur en de individuele
voorzitters, leden en ambtelijk secretarissen van de commissie. Deze evaluaties hebben betrekking
op de werkzaamheden voor de commissie, de onderlinge samenwerking in de commissie en
samenwerking en communicatie met het bestuur. Uit de evaluaties kwamen leerpunten naar voren
die belangrijk zijn voor de professionele ontwikkeling van zowel de commissie als het bestuur.
Ook voerde het bestuur sollicitatiegesprekken met aspirant-ambtelijk secretarissen ter versterking
van het ambtelijk secretariaat van de commissie.
In het kader van het 10- jarig jubileum van Klachtenportaal Zorg in september was de commissie en
het bestuur bijeen op een feestelijke bijeenkomst in Enkhuizen.
Investeringen in de geschillencommissie
Het bestuur heeft dit jaar het verzoek om een intervisiebijeenkomst van de commissie professioneel
te laten begeleiden gehonoreerd. Dit was met name van belang vanwege het uitwisselen van
ervaringskennis en teamvorming van de grotendeels vernieuwde geschillencommissie.
Samenwerking Stichting Geschilleninstantie KPZ en BV Klachtenportaal Zorg
Enkel cliënten van bij BV Klachtenportaal Zorg aangesloten zorgaanbieders kunnen hun geschillen
voorleggen aan de geschillencommissie van de Stichting Geschilleninstantie KPZ. Beide organisaties
functioneren autonoom en zelfstandig van elkaar. BV Klachtenportaal Zorg is elk jaar een financiële
vergoeding verschuldigd aan de Stichting.
Tussen Stichting Geschilleninstantie KPZ en BV Klachtenportaal Zorg bestaat een
financieringsovereenkomst die elke jaar geëvalueerd wordt.
Om te waarborgen dat er geen belangenverstrengeling plaatsvindt vanwege de huidige personele
unie van voorzitter Stichting en directeur BV is er tevens een memorandum opgesteld waarin de
besluitvorming binnen de Stichting is geregeld betreffende besluiten die zowel de BV en de Stichting
betreffen.
Erkenning behouden
In 2023 heeft de samenwerking tussen 8 geschilleninstanties, waaronder de Geschilleninstantie KPZ,
zijn beslag gekregen in de Stichting Uitspraken Geschilleninstanties Zorg (SUGZ) om te voldoen aan
de vereisten om de erkenning te behouden:
‘1. samen met andere geschilleninstanties zorg te dragen voor één, voor iedereen gratis
toegankelijke website waarop alle uitspraken van geschilleninstanties in het kader van de Wkkgz worden gepubliceerd,
en
2. een eenduidige geschilbeslechting te bevorderen door kennis te nemen van de onder 1. bedoelde
uitspraken en analyses.’
Hiermee is de SUGZ het grootste samenwerkingsverband van geschilleninstanties in de zorg.
De praktische uitwerking hiervan is te vinden op de website www.geschillendossier.nl
De SUGZ heeft in 2023 de oproep gedaan aan alle collega-geschilleninstanties in de zorg om zich bij
hen aan te sluiten.
In het kader van het implementeren van de onderzoeksresultaten van het Kwink-onderzoek
(september 2023) spant de SUGZ zich in om uniformiteit tot stand te brengen bij de aangesloten
geschilleninstanties in de griffiekosten voor de cliënt, de ontvankelijkheidsgronden van het geschil en
de ondersteuning van de cliënt.
Deskundigheidsbevordering en advisering bestuur
Dit jaar heeft het bestuur geen activiteiten ontwikkeld in het kader van haar
deskundigheidsbevordering noch een beroep gedaan op externe adviseurs.
Verantwoording afleggen
Het bestuur heeft in juni 2023 haar inhoudelijke jaarverslag 2022 toegezonden aan het ministerie van
VWS, Meldpunt IGJ en het onderzoeksbureau Kwink.
Onkostenvergoeding bestuur
De bestuursleden ontvingen in 2023 een onkostenvergoeding voor hun activiteiten.
Vooruitblik 2024
Het bestuur kijkt in vertrouwen uit naar 2024, waarin de vrijwel geheel gewijzigde commissie met
nieuw elan zich in zal zetten voor het realiseren van de missie van de Geschilleninstantie KPZ.
Het bestuur hoopt dat samenwerking van de nieuwe voorzitters, leden en ambtelijk secretaris
voorspoedig zal verlopen.
Het bestuur zal extra inspanningen verrichten om commissieleden te werven die voldoen aan de
functie-eisen van lid deskundig op het gebied van de zorg vanuit cliëntenperspectief.
Eveneens zal het bestuur zich via de SUGZ inzetten voor toenemende samenwerking met andere
geschilleninstanties om te blijven voldoen aan de erkenningseisen en de geschilbeslechting in de zorg
op een hoger plan te tillen.
Tot slot
Het bestuur van de Stichting Geschilleninstantie KPZ kijkt terug op een stabiel 2023 waarin haar
investeringen en ervaring met 7 jaar geschilbeslechting haar vruchten heeft afgeworpen.
Contactinformatie
Stichting Geschilleninstantie KPZ
Postbus 222
1601 AE Enkhuizen
Email: contact@geschilleninstantiekpz.nl
———-
Jaarverslag 2023
Geschillencommissie KPZ
Inleiding
De Geschillencommissie Klachtenportaal Zorg (hierna te noemen: de commissie) is ingesteld door de
Stichting Geschilleninstantie KPZ (hierna te noemen: de Stichting). De Stichting is opgericht in
samenwerking met belangenbehartigers van cliënten en belangenbehartigers van zorgaanbieders. De
commissie behandelt geschillen in navolging van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg
(hierna: Wkkgz) over de zorg van zelfstandige zorgaanbieders en zorgaanbieders in kleinschalige
zorginstellingen die zijn aangesloten bij Klachtenportaal Zorg. Geschillen kunnen worden ingediend
door cliënten, nabestaanden en vertegenwoordigers van cliënten. De commissie is als
Geschilleninstantie erkend door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Een
overzicht van bij de commissie aangesloten zorgaanbieders kunnen belanghebbenden opvragen bij
de Stichting.
Missie en visie
De Stichting beoogt te voorzien in een onafhankelijke, effectieve en laagdrempelige
geschillenbehandeling. Uitspraken van de commissie behoren niet alleen in overeenstemming te zijn
met geldend recht, maar dienen ook te getuigen van mensgerichtheid. Daarnaast hecht de Stichting
waarde aan kwaliteitsverbetering van de aangesloten zorgaanbieders, in die zin dat zorgaanbieders
in staat worden gesteld om te leren van geschillen.
Samenstelling commissie
Volgens het Geschillenreglement Geschillencommissie KPZ bestaat de commissie uit ten minste een
voorzitter, een lid vanuit cliëntenperspectief, een lid vanuit zorgverlenersperspectief en hun
plaatsvervangers. Een ambtelijk secretaris is aan de commissie toegevoegd. In augustus 2023 is een
tweede ambtelijk secretaris benoemd.
De samenstelling van de commissie voldoet aan het Programma van Eisen van de
schadeverzekeraars, zodat eventuele toegekende schadeclaims vergoed kunnen worden aan de
verzekerde zorgaanbieders. Deze eisen houden in dat in geval van een geschil met een verzoek tot
toekenning van schadevergoeding de voorzitter van de zittingscommissie deskundig is op het gebied
van het aansprakelijkheids- en schadevergoedingsrecht, geschillenbeslechting en gezondheidsrecht.
Tevens dient in dat geval het lid van de zittingscommissie vanuit het zorgverlenersperspectief ook
deskundig te zijn op hetzelfde deskundigheidsgebied als de aangeklaagde zorgaanbieder.
In 2023 bestond de commissie uit:
– mevrouw mr. drs. T. Novakovski (voorzitter tot december 2023);
– mevrouw mr. drs. N.J.E.G. Cremers (voorzitter);
– mevrouw mr. C.E. Philips-Santman (voorzitter);
– mevrouw dr. mr. W.M.C.M. Caris-Verhallen (lid tot maart 2023);
– mevrouw dr. I.M.R. Alders (lid);
– de heer drs. H.W. Otten (lid);
– mevrouw B.H. Tichelaar, RN, MSc (lid);
– mevrouw mr. H.M. den Herder (lid).
De ambtelijk secretarissen die aan de commissie zijn toegevoegd zijn:
– mevrouw mr. A. Nielsen (ambtelijk secretaris tot maart 2023);
– mevrouw mr. C. Swolfs;
– mevrouw ir. S.C. van Bronkhorst (vanaf augustus 2023)
Per geschil wordt een zittingscommissie samengesteld bestaande uit een voorzitter
en twee leden, waarbij voldaan wordt aan eerdergenoemde eisen. De
zittingscommissie wordt ondersteund door de ambtelijk secretaris. Indien het voor de
behandeling van een geschil noodzakelijk is, wordt een externe deskundige
ingeschakeld.
2023 was een jaar waarin de qua samenstelling vernieuwde commissie de tijd heeft genomen
om elkaar te leren kennen, ingewerkt te worden en tot een goede samenwerking te komen op
een met elkaar afgestemde werkwijze.
Activiteiten commissie
Vergaderingen commissie
Naast de hoorzittingen heeft de commissie in 2023 twee maal fysiek vergaderd.
Vergaderingen met bestuur
Daarnaast heeft de commissie twee maal fysiek vergaderd met het bestuur van de Stichting.
Deskundigheidsbevordering
De commissie houdt haar deskundigheid onder meer bij door het lezen van relevante
(vak)tijdschriften, literatuur en het bijwonen van bijeenkomsten. Voorts informeren de
commissieleden elkaar over voor hun werkzaamheden relevante ontwikkelingen in de
literatuur en jurisprudentie.
Daarnaast is de commissie in november 2023 bijeen gekomen voor een intervisie,
ondersteund door een externe begeleider.
Doelstellingen 2023
In het jaarverslag van 2022 zijn de volgende doelstellingen benoemd voor 2023:
Laagdrempeligheid
Laagdrempeligheid van de procedure is een belangrijk uitgangspunt van de Wkkgz. Dit blijft
dan ook een van de doelstellingen van de commissie. De commissie acht het van belang
cliënten zoveel als mogelijk tegemoet te komen in de belemmeringen die zij kunnen ervaren
bij het indienen van een geschil en het procederen bij de commissie. Daar stemt zij haar
communicatie met partijen op af. De commissie heeft er aandacht voor dat partijen zorgvuldig
en in duidelijke taal schriftelijk worden geïnformeerd. Tijdens hoorzittingen geeft de
commissie uitleg over de procedure en krijgen partijen de ruimte om hun zienswijze te geven.
De correspondentie die met partijen wordt gevoerd, wordt afgestemd op de partij zodat de
inhoud hiervan goed toegankelijk is.
Toelichting: hiervoor heeft de commissie doorlopend aandacht in alle fases van het
geschilproces. Het in 2023 ontstane project ‘vraag en antwoord’ is hier een voorbeeld van: er
wordt door middel van veel gestelde vragen over geschilbehandeling heldere, tijdige en
eenduidige informatie beschikbaar gesteld voor partijen op de website van de commissie.
Bevoegdheids- en ontvankelijkheidsvraagstukken
De commissie heeft gemerkt dat in ontvangen geschillen opvallend veel bevoegdheids- en
ontvankelijkheidsvraagstukken spelen. De commissie wil in kaart brengen of het mogelijk is om
een deel van deze vraagstukken te voorkomen als hier in een eerder stadium – bijvoorbeeld
vóór, tijdens of na de klachtenprocedure – meer aandacht voor is. Wellicht zouden de
klachtenfunctionarissen hier een rol van betekenis in kunnen spelen. De commissie zal
hierover in gesprek gaan met betrokken partijen.
Toelichting: de commissie heeft zich naar aanleiding van een aantal casussen gebogen over de
gemeenschappelijke deler van geschillen waarbij de commissie toch niet bevoegd bleek of de
verzoeker niet ontvankelijk was. Deze analyse is besproken met het bestuur van de Stichting.
Er heeft (nog) geen overleg met de klachtenfunctionarissen plaatsgevonden.
Deskundigheidsbevordering
De commissie wil haar kwaliteit ook in 2023 blijven verbeteren door continue
deskundigheidsbevordering:
– periodiek volgen van relevante scholing en themabijeenkomsten;
– (begeleide) intervisie;
– evalueren van elk geschil met als doel om te reflecteren op de werkzaamheden van de
commissie en de ambtelijk secretaris en om indien nodig deze werkwijze aan te passen.
Toelichting: de commissie is in november 2023 bijeengekomen voor een intervisie, ondersteund
door een externe begeleider. Tevens vindt er structureel bij ieder geschil een evaluatie plaats
met de zittingscommissie en betrokken ambtelijk secretaris. Tijdens de vergaderingen van de
commissie is er daarnaast ruimte om vragen en leerpunten, die naar aanleiding van de
behandeling van geschillen zijn ontstaan, met de gehele commissie te bespreken.
Actief aansluiten op landelijke ontwikkelingen geschillenbeslechting Wkkgz
De commissie blijft de landelijke ontwikkelingen en publicaties betreffende
geschillenbeslechting volgens de Wkkgz nauwgezet volgen.
Toelichting: doorlopend punt van aandacht.
Reglementen
De commissie zal evalueren of het Geschillenreglement en het Huishoudelijk reglement
verdere aanpassing behoeven. De commissie treedt hierover zo nodig in overleg met de
Stichting.
Toelichting: in 2023 heeft deze evaluatie plaats gevonden; dit heeft niet geleid tot inhoudelijke
of tekstuele aanpassingen van het Geschillen- en huishoudelijk reglement.
Behandeling geschillen
Algemeen
De werkwijze van de commissie is gebaseerd op het Geschillenreglement Geschillencommissie
KPZ en het Huishoudelijk reglement Geschillencommissie KPZ.
Aantal geschillen
In 2023 zijn in totaal 12 nieuwe geschillen ingediend bij de commissie. Er liepen nog vier
geschillen uit 2022. Acht geschillen lopen door in 2024.
Geschil doorlopend uit 2022: 4 geschillen, waarvan
– verzoeker niet ontvankelijk: 1
– commissie niet bevoegd: 1
– ingetrokken door verzoeker: 2
Geschillen in 2023: 12 geschillen, waarvan
– ingetrokken door verzoeker: 1
– tekortkoming lidmaatschap zorgaanbieder: 1
– zorgaanbieder niet aangesloten: 1
– bindend advies uitgebracht: 1
Geschil doorlopend in 2024: 8 geschillen, waarvan
– ontvankelijk : 7
– niet ontvankelijk: 1
In 2022 werden in totaal 19 geschillen ingediend, waarvan de commissie niet bevoegd was in 1 geval, de
zorgaanbieder niet/onvoldoende was aangesloten (1 geval) en 1 geschil is teruggetrokken door de verzoeker.
Zowel in 2021 als in 2020 werden 14 geschillen ingediend.
Hoorzittingen
In 2023 heeft eenmaal online een regiezitting plaatsgevonden en hebben er twee
fysieke hoorzittingen plaatsgevonden. In één geval is er, op grond van een
gemotiveerd verzoek van verzoeker, een separate hoorzitting georganiseerd waarbij
partijen buiten elkaars aanwezigheid zijn gehoord. De commissie maakt voor de
online hoorzittingen gebruik van Microsoft Teams. In geval van een fysieke
hoorzitting werd bij het bepalen van de plaats van de hoorzitting zo veel als mogelijk
rekening gehouden met de woon- en vestigingsplaats van partijen. Bij alle geschillen
zijn partijen ter zitting verschenen en zijn de hoorzittingen goed verlopen.
In een van de twee geschillen waarin een fysieke hoorzitting heeft plaatsgevonden,
heeft verzoeker verzocht de geschilbehandeling na de hoorzitting te staken. Hierin is
geen bindend advies tot stand gekomen.
In een van de twee geschillen waarin een fysieke hoorzitting heeft plaatsgevonden, is
er sprake geweest van een getuigenverhoor en heeft de commissie na de hoorzitting
zich nader laten voorlichten door een deskundige (deskundigenbericht).
Inhoud behandelde geschillen
De bindende adviezen van de commissie worden na anonimiseren gepubliceerd op
haar website. Op deze wijze zijn de uitspraken van de commissie toegankelijk en
wordt onderlinge vergelijking mogelijk gemaakt.
De geschillen hadden betrekking op diverse soorten zorgaanbieders. Onderstaand
een samenvatting van het in 2023 met een bindend advies afgeronde geschil – zie
ook: https://geschillencommissiekpz.nl/uitspraken
Geschil 1
Cliënte houdt pijnklachten over na een behandeling bij een chiropractor. een tekortkomingen
in de behandeling vastgesteld. Er is onvoldoende informatie over de ehandeling gegeven
voorafgaand aan de behandeling. Geen grondslag voor schadevergoeding wegens ontbreken
van causaal verband.
Beoordeling
Het ene geschil dat afgerond werd met een bindend advies omvat drie
geschilonderdelen. De commissie heeft één geschilonderdeel gegrond verklaard en
twee geschilonderdelen ongegrond verklaard.
Hiermee is de verzoeker in één van de drie, dus in 33% van alle ontvankelijke
geschilonderdelen (gedeeltelijk) in het gelijk gesteld.
In dit ene geschil werd een schadevergoeding gevorderd, die echter niet werd
toegewezen, omdat zowel een tekortkoming in de geboden zorg als causaal verband
tussen de gestelde tekortkoming en de gevorderde schadevergoeding niet kon
worden vastgesteld.
Behandelduur
De duur van het geschil dat door de commissie in 2023 is behandeld (en tot één
bindend advies heeft geleid) viel binnen de door de Wkkgz voorgeschreven termijn
van maximaal zes maanden.
Leerpunten
In een bindend advies worden leerpunten voor de zorgaanbieder geformuleerd om
hen in staat te stellen hun zorg- en dienstverlening te verbeteren. De volgende
leerpunten zijn door de commissie geformuleerd in het ene geschil dat tot een
bindend advies heeft geleid:
Leerpunt 1:
Elektronische dossiervoering verdient aanbeveling, omdat bij handgeschreven dossiervoering
een groter risico op vermijdbare leesfouten bestaat.
Leerpunt 2:
Een hulpverlener dient de patiënt voorafgaand aan een behandeling te informeren over het
doel van de voorgestelde behandeling en de mogelijke gevolgen daarvan voor de patiënt. Het
feit dat het om een langdurige behandelrelatie gaat, doet aan die verplichting niet af. De
omvang van de informatieplicht wordt mede bepaald door het feit dat het om een
specialistische behandeling gaat die geen onderdeel is van de reguliere richtlijnen van de
beroepsgroep.
Leerpunt 3:
Als een hulpverlener tijdens een behandeling een hevige of ongebruikelijke (emotionele)
reactie bij een cliënt/patiënt bemerkt, ligt het op de weg van de hulpverlener die reactie te
bevragen. Bijvoorbeeld door na de behandeling nogmaals contact op te nemen om te vragen
hoe het met de cliënt gaat. Zo kan de hulpverlener beter zicht krijgen op de aard en oorzaak
van die reactie en kan hij eventueel ook de nodige nazorg bieden.
Vooruitblik en doelstellingen 2024
Geschillen
Het aantal ingediende geschillen dat daadwerkelijk in behandeling is genomen en heeft geleid
tot een bindend advies ligt lager dan voorgaande jaren. Gebleken is dat het aantal ingediende
geschillen in het laatste kwartaal van het jaar het grootst is. In 2024 wordt, op basis van de
reeds lopende geschilbehandelingen, een toename verwacht in door de commissie afgegeven
bindende adviezen.
Veranderingen in bezetting commissie
In 2023 heeft de commissie een nieuw lid en een nieuwe ambtelijk secretaris mogen
verwelkomen. Ook in 2024 zullen er veranderingen in de bezetting van de commissie
plaatsvinden, zoals het vertrek van een lid. Er zal worden gezocht naar vervanging voor het
vertrekkende lid.
Laagdrempeligheid
Laagdrempeligheid van de procedure is een belangrijk uitgangspunt van de Wkkgz. Dit blijft
dan ook een van de doelstellingen van de commissie. De commissie acht het van belang
cliënten zoveel als mogelijk tegemoet te komen in de belemmeringen die zij kunnen ervaren
bij het indienen van een geschil en het procederen bij de commissie. Daar stemt zij haar
communicatie met partijen op af. De commissie heeft er aandacht voor dat partijen zorgvuldig
en in duidelijke taal schriftelijk worden geïnformeerd. Tijdens hoorzittingen geeft de
commissie zo nodig uitleg over de procedure en krijgen partijen de ruimte om hun zienswijze
te vertellen.
Extra aandacht krijgt dit jaar de website en de zoekfunctie. Door middel van een vraag en
antwoord webpagina worden zoveel mogelijk vragen van partijen reeds beantwoord. Ook het
geschilformulier voorziet hierin.
Bevoegdheids- en ontvankelijkheidsvraagstukken
De commissie heeft geconstateerd dat in ingediende geschillen opvallend veel bevoegdheids
en ontvankelijkheidsvraagstukken spelen. De commissie wil in kaart brengen of het mogelijk is
om een deel van deze vraagstukken te voorkomen als hiervoor in een eerder stadium –
bijvoorbeeld vóór, tijdens of na de klachtenprocedure – meer aandacht is. Wellicht zouden de
klachtenfunctionarissen hier een rol van betekenis in kunnen spelen. De commissie zal
hierover in gesprek gaan met betrokken partijen.
Rooster van hoorzittingen
De commissie wil gedurende kalenderjaar 2024 gaan werken met een vooraf bepaald rooster
voor de hoorzittingen. Om de maand wordt een datum vastgelegd voor eventuele
hoorzittingen, die op een centrale locatie in het midden van het land zullen plaatsvinden. De
locatie zal goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Deze manier van plannen zorgt voor
een effectievere procesvoering omdat er op één zittingsdag meerdere zaken behandeld
kunnen worden en partijen al in een eerder stadium kunnen worden geïnformeerd over de te
verwachten datum van de hoorzitting.
Deskundigheidsbevordering
De commissie wil haar kwaliteit ook in 2024 blijven verbeteren door
deskundigheidsbevordering, waaronder:
– periodiek volgen van relevante scholing en themabijeenkomsten;
– evalueren van elk geschil met als doel te reflecteren op de werkzaamheden van de commissie
en de ambtelijk secretaris en om indien nodig deze werkwijze aan te passen;
– actief aansluiten op landelijke ontwikkelingen geschillenbeslechting Wkkgz;
de commissie blijft de landelijke ontwikkelingen en publicaties betreffende
geschillenbeslechting volgens de Wkkgz nauwgezet volgen.
Reglementen
De commissie zal evalueren of het Geschillenreglement en het Huishoudelijk reglement
verdere aanpassing behoeven. De commissie treedt hierover zo nodig in overleg met de
Stichting.
Tot slot
Uit de aard van de geschillen die door de commissie zijn behandeld, blijkt dat de
geschillenbeslechting beantwoordt aan een behoefte die in de praktijk bestaat, nadat een
verzoeker een informeel klachttraject heeft doorlopen bij een zorgaanbieder.
Contactinformatie
Geschillencommissie KPZ
Postbus 222
1600 AE Enkhuizen
secretariaat@geschillencommissiekpz.nl