Stichting Kwaliteitsinstituut Mondzorg
Stichting Kwaliteitsinstituut Mondzorg is op 26 augustus 2019 erkend door het ministerie van
volksgezondheid, welzijn en sport.
Stichting Kwaliteitsinstituut Mondzorg biedt patiënten van aangesloten mondzorgaanbieders
een laagdrempelige mogelijkheid om geschillen met de mondzorgaanbieder ter beoordeling
voor te leggen aan een onafhankelijke en deskundige geschilleninstantie.
Achtergrond
Op 1 januari 2016 is de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in werking
getreden, met voor wat betreft de bepalingen ter zake klachten en geschillen een
overgangstermijn van een jaar. Per 1 januari 2017 zijn (mond) zorgaanbieders verplicht om
te beschikken over een klachtenfunctionaris en aangesloten te zijn bij een door VWS
erkende geschilleninstantie.
Omdat vanuit verschillende mondzorgaanbieders geluiden kwamen dat de procedures bij
andere geschilleninstanties een lange doorlooptijd hadden en niet laagdrempelig zijn, is
besloten om een nieuwe geschilleninstantie op te richten, waarbij de geschillenprocedure
bespoedigd wordt en laagdrempelig wordt aangeboden.
Stichting Kwaliteitsinstituut Mondzorg doet uitspraken over de gegrondheid van klachten en
is bevoegd tot het toekennen van schadevergoedingen tot een bedrag van maximaal €
25.000.
Werkwijze
In eerste instantie gaat de geschilleninstantie ervan uit dat patiënt en zorgaanbieder samen
tot een oplossing naar aanleiding van een klacht komen. De klachtenfunctionaris die
werkzaam is bij de zorgaanbieder speelt hierin een cruciale rol. Als partijen er onverhoopt
samen niet uitkomen, kan de patiënt zich richten tot Stichting Kwaliteitsinstituut Mondzorg.
Nadat klager ontvankelijk is verklaard, worden partijen in een besloten hoorzitting gehoord
door een commissie bestaande uit een voorzitter (jurist), drie beroepsgenoten (samen één
stem) en een algemeen lid (namens de NCZ). Indien de aard van het geschil een hoorzitting
niet rechtvaardigt, partijen geen hoorzitting wensen of er andere gegronde redenen zijn om
geen hoorzitting plaats te laten vinden, wordt de zaak schriftelijk afgedaan.
Stichting Kwaliteitsinstituut Mondzorg doet schriftelijk uitspraak in de vorm van een bindend
advies. Er is geen beroep tegen de uitspraak mogelijk. Wel is klager hierna vrij om naar de
gewone rechter te stappen.
Aangesloten zorgaanbieders
In 2023 waren de volgende zorgaanbieders aangesloten bij Stichting Kwaliteitsinstituut
Mondzorg:
– Orthocenter B.V.
– Tandartspraktijk T.J. Lo
– Tandartsenpraktijk Snijders (mevrouw van t’ Hullenaar)
Verslagjaar 2023
In 2023 is er één geschil voorgelegd aan Stichting Kwaliteitsinstituut Mondzorg. Dit geschil is
uitvoerig besproken en is uiteindelijk voorzien van een uitspraak (bindend advies).
Cijfers 2023 op hoofdlijnen
1. Ingediende geschillen
Jaar Ontvangen Niet doorgezet Afgerond in kalenderjaar Overlopend naar volgend kalenderjaar
2023 2 1 1 0
2. Behandelde geschillen
Jaar Behandeld ter zitting Niet ontvankelijk Gegrond Gedeeltelijk gegrond Ongegrond Alsnog geschikt
2023 0 1 1 0 0 0
3. Aangeklaagde beroepsbeoefenaar
Jaar Tandarts/Orthodontist Faculteit/student tandheelkunde Mondhygiënist Tandprotheticus
2023 2 0 0 0
4. Aard van de klachten
Onvoldoende informatie verstrekt over behandelmogelijkheden bij aangaan behandeling.
Geen verwijtbare feiten tijdens behandeling geconstateerd.
5. Toegekende schadevergoeding
Geen.
Conclusie
In 2023 zijn er twee klachten ingediend. Eén daarvan is door de commissie niet ontvankelijk
bevonden. Eén klacht is gegrond verklaard.
We verwachten dat ook in 2024 het aantal klachten beperkt zal blijven en streven naar een
snelle en objectieve service richting leden en klagers. Bovendien doen we er alles aan om de
website van voldoende en up to date informatie te voorzien en de naamsbekendheid van
Stichting Kwaliteitsinstituut Mondzorg te vergroten. Zo zijn we onder andere aangesloten bij
www.geschillendossier.nl.